fbpx
Transport alimente
Totul despre transportul de alimente – conditii, dotari, clasificare
decembrie 7, 2020
Transport mobila
Vrei sa te muti? Alege serviciul de transport mobila in functie de acesti factori decisivi! – partea 2
ianuarie 20, 2021

Ce trebuie sa contina planul de securitate pentru un transport de marfuri periculoase?

Transport marfuri periculoase

Prin definitie, un transport de marfuri periculoase nu este unul obisnuit, prin natura substantelor care fac obiectul sau. Astfel, un transport ADR (Acordul european referitor la transportul rutier international al marfurilor periculoase) presupune deplasarea cu o incarcatura formata din explozivi, gaze inflamabile, gaze toxice, lichide inflamabile/comburante, explozivi desensibilizati, substante toxice, substante infectioase sau corozive.

In aceste conditii, este lesne de inteles ca trebuie respectate anumite prevederi mult mai stricte decat in mod uzual, spre exemplu atunci cand se transporta mobila sau marfuri generale.

Tocmai din acest motiv, in continuare va prezentam continutul unui plan de securitate pentru transport marfuri periculoase, destinat uzului intern al intreprinderii respective, care trebuie sa contina mai multe capitole si anexe, dupa cum urmeaza:

Capitolul 1 – Detalii despre intreprindere

Aici intra: numele intreprinderii; adresa si detaliile de contact (telefon, e-mail), atat ale sediului, cat si ale punctelor de lucru pentru care se aplica planul de securitate; numele si datele de contact ale persoanei desemnate sa coordoneze supravegherea; lista marfurilor periculoase manipulate (continutul propriu-zis al transportului de marfuri periculoase).

Capitolul 2 – Managementul securitatii

In acest capitol, intra lista personalului responsabil cu managementul securitatii; procedurile specifice (contabilizarea deplasarii, primirea/transmiterea informatiilor de securitate, investigarea eventualelor incidente si gestionarea eventualelor alerte etc); echipamentul de securitate pus la dispozitie (inclusiv programul de intretinere si actiunile in caz de defectare); instruirea privind securitatea; testele de securitate (detalii privind simularile si testele).

Capitolul 3 – Comunicatii

Intrucat, in cazul unui transport de marfuri periculoase, comunicarea rapida este esentiala, in acest capitol se vor detalia liniile de comunicatie intre sediu/baza (dispecerat) si vehicule. De asemenea, vor fi mentionate persoanele care trebuie informate in caz de alerta de securitate la sediu.

Capitolul 4 – Masuri de securitate

Aici, vor fi enumerate zonele desemnate cu acces limitat (si echipamentele/procedurile care ingradesc accesul persoanelor neautorizate), dar si detaliile privitoare la protectia vehiculului (echipamentele montate pe acesta, procedurile pentru protectia impotriva furtului/interceptarii etc).

Anexa A – Lista persoanelor responsabile cu aspectele de management al securitatii si indatoririle acestora

Se vor enumera numele, functia si responsabilitatile fiecareia dintre aceste persoane.

Anexa B – Lista persoanelor autorizate sa manipuleze marfurile periculoase de mare risc

Se vor enumera numele si functia fiecareia dintre aceste persoane.

Anexa C – Schite ale zonelor cu acces limitat

Aici, intra schitele zonelor enumerate in Capitolul 4 – Masuri de securitate.

Anexa D – Inregistrari ale datelor la care s-a schimbat Planul de Securitate

In cazul in care exista actualizari, trebuie precizate data si continutul acestora.

In concluzie, in cazul unui transport de marfuri periculoase national sau international, nu exista niciodata “prea multe” masuri de siguranta. Daca, in alte situatii, completarea unui astfel de “plan” ar parea o actiune pur birocratica, in situatia unui transport ADR poate face diferenta.

Pe langa pericolul constituit de substantele respective, nu trebuie subestimat nici riscul ca un astfel de transport sa fie deturnat. Astfel, nimic nu trebuie lasat la voia intamplarii si toate aspectele trebuie controlate temeinic, din punctul de plecare si pana in punctul de sosire.